Gælder psykologisk tryghed også for ledere?
De fire ledervilkår
Flere ledere benytter sig af gratis psykologhjælp
Organisationsforandringer. Stress. En sygemelding. Eller overvejelser om helt at kvitte lederjobbet. Årsagerne kan være vidt forskellige, når en leder henvender sig til Socialpædagogernes Lederlinje – et tilbud om gratis psykologhjælp, som 40 ledere benyttede sig af i 2022
Ledere skal tale værdien af det administrative arbejde op
Som leder kan du få dine administrative medarbejdere til at ranke ryggen, hvis du taler værdien af deres arbejde op og gør det tydeligt, hvor i værdikæden den har stor betydning, anbefaler ekspert efter valgkampens bashing af ’de kolde hænder’ i den offentlige administration.
Klumme: Vores læger brænder ud – men lokale ændringer kan løse en del af udfordringen
Et stigende antal praktiserende læger er så udbrændte, at det har store konsekvenser for dem selv, deres medarbejdere og klinikkens patienter.
Sådan giver du dig selv autoritet som leder
De fire udfaldsrum, når mennesker er i konflikt
Præsentation af tilgivelses- og forsoningsmodel som psykologisk redskab.
Hvor ærlig skal du være, når du søger job?
Hvad har man pligt til at fortælle, når man søger job – og hvad må man tie stille med? Oplysningspligten er et grænseland, der er åbent for fortolkning. Pernille Frisch medvirker i artikel i Dansk Veterinærtidsskrift.
Autorisations-kvadranten – Et psykologisk hjælpeværktøj
Autorisationskvadranten er et psykologisk hjælpeværktøj, som alle i organisationen kan bruge til at styrke deres kommunikation.
Borgmester byder op til samarbejde efter fire konfliktflydte år
Konstitueringer kan bidrage til et betændt politisk klima, der varer hele valgperioden. Find frem til den professionelle uenighed – og forstå hinandens udgangspunkter, råder Pernille Frisch.
Konflikt mellem medarbejderne – sådan hjælper du bedst
Skal man som leder blande sig i konflikter mellem medarbejderne? Ja, siger Søren Braskov. Læs mere i artiklen hos Kost og Ernæringsforbundet…
5 råd: Sådan bremser du uenighed i at udvikle sig til en konflikt
Her får du fem råd, som forebygger konflikter og øger chancerne for, at I får noget konstruktivt ud af jeres uenigheder.
Skab rammerne for det gode samarbejde
Ledelsen kan sætte medarbejderne fri til at udfolde sig, få samarbejdet til at gro og nå organisationens mål. Men det kræver, at de skaber gode rammer for det.
Sådan reviderer I jeres organisationsdesign – 5 gode råd
Jeres organisations design skal passe til dens opgaver og markedssituation. Læs vores gode råd til, hvordan I sikrer, at designet følger med udviklingen.
Generationsskifte i familievirksomheden – 7 gode råd
Generationsskifte i familiefirmaer rummer mange psykologiske udfordringer og dilemmaer. Læs syv gode råd til, hvordan I håndterer processen.
Klumme: Kære leder, du er eksponeret
At være eksponeret er et vilkår som leder, og en rolle, du bliver nødt til at tage på dig – men rollen kan trænes.
Klumme: Kære leder, du står alene
Som leder kan du ikke dele alting med kollegerne som tidligere, og du står med ansvaret. Du står alene. Læs mere i klummen her.
Klumme: Kære leder, du arbejder med mennesker
Som leder er din vigtigste opgave at få dine medarbejdere til at lykkes med deres opgaver og med virksomhedens mål.
Klumme: Kære leder, du har magt
Som leder er du underlagt en række vilkår. Et af dem er, at du har magt. Læs mere i Søren Braskovs klumme.
Konfliktmægler: “Jeg er stødt på læger…”
Læs artikel i Dagens Medicin om, hvordan man kan håndtere uoverensstemmelser og konflikter i lægepraksis.
4 tegn på jeres kultur på arbejdspladsen er for familiær
Kulturen på arbejdspladsen skal helst adskille sig fra kulturen i familien. Læs om fire guidelines, der sætter jeres arbejdskultur under lup.
Ring til Radio4 – Er det nødvendigt at lave et testamente?
Er det nødvendigt at lave et testamente? Det mener Søren Braskov. Hør med her om, hvorfor det er vigtigt, og hvordan man gør.
Sådan belønner og anerkender du dine medarbejdere
Selv om lønbonus tit bliver fremhævet som meget motiverende, viser forskning, at anerkendelse ofte har størst betydning for medarbejdertilfredsheden.
Som leder arbejder du med mennesker – grib det professionelt an
At arbejde med mennesker er et vilkår ved lederjobbet. Det vil gavne både dig selv og dine medarbejdere, hvis du også griber den del af jobbet professionelt an.
DUP – trivsel og samarbejde i almen praksis
DUP – Trivsel og Samarbejde er et værktøj til at afdække og udvikle trivsel og samarbejde i almen lægepraksis.
Få et godt seniorliv som leder: Pas på dig selv og nytænk din rolle
Når du begynder at ane pensionsalderen i horisonten, så se din lederrolle i et nyt lys, pas på din krop og kig efter nye meningsbærende fællesskaber, råder erhvervspsykolog Palle Grzona.
Mobning på arbejdspladsen er et alvorligt problem
Mobning er en af de mest udbredte former for krænkelse på det danske arbejdsmarked. Ofte foregår mobning over længere tid, hvor man oplever ydmygende eller nedværdigende adfærd fra kollegaer og måske endda fra chefen.
Passivitet kan være en dyd
I en tid, hvor befolkningens handlerum er voldsomt indsnævret, kan det være en god strategi slet ikke at handle, men i stedet blot rumme sig selv med tålmodighed.
Eksponeret og i modvind – bevar den professionelle kommunikation
Som leder bliver du eksponeret og udfordret. Hvis du formår at bevare den professionelle kommunikation, kan du fastholde og måske ligefrem styrke din position.
Tilpasset ærlighed
Hvad har man pligt til at fortælle, når man søger job – og hvad må man tie stille med? Oplysningspligten er et grænseland, der er åbent for fortolkning. Pernille Frisch medvirker i artikel i Dansk Veterinærtidsskrift.
Bevar din motivation i svære tider
Covid-19 har bragt mange lederes arbejdsliv i en uvant situation, som de ikke kan analysere eller handle sig ud af. Det er brug for at kunne vente, lytte, give tid og observere.
Som leder er du alene – og ikke nødvendigvis ensom
At stå alene er et vilkår i lederjobbet. Ensomheden er en følelse, der griber én. Og det kan du forebygge.
Klumme: Kære ejerleder, brug din juleferie godt
Brug din juleferie til at restituere og få nyt perspektiv på din virksomhed. Til gavn for både dig selv og dine nære.
Størst af alt
Hvad er kærligheden egentlig gjort af? Det spørgsmål undersøger Lone Frank i denne bog. Og den er blandt andet baseret på samtaler med Asger Neumann.
Introduktion til JTI og MBTI
Pernille Frisch giver på denne video en introduktion til de to præferencetests JTI og MBTI, der begge kan bruges til at kickstarte lederudvikling.
Stå ved din magt som leder, og få større gennemslagskraft
Magt er et vilkår i ledelse. Erkend den og stå ved den – det øger din gennemslagskraft og mulighed for at udrette noget.
Generationsskifte: Tag jer tid til at tale om de svære beslutninger
Et godt generationsskifte tager tid. Tid til at finde de nye roller i både familie og virksomhed. Og tid, til at få taget alle de alvorlige samtaler og beslutninger, som et generationsskifte kræver.
Mangler erhvervspsykologen i din bestyrelse?
En erhvervspsykolog i bestyrelsen kan skabe stor værdi, når virksomheden øjner et generationsskifte.
Bestyrelser: Kom ind i kampen og sæt det bedste hold
Bestyrelsesmedlemmer skal skabe værdi i firmaet. Derfor er det en god ide at afstemme forventninger jævnligt. Læs mere i klummen her…
Tag erfaringer fra virtuelle møder med tilbage på arbejdspladsen
Covid-19 tidens virtuelle møder har for mange været meget effektive. Tag de positive erfaringer med tilbage til arbejdspladsen.
Reparationsarbejde efter corona: Lyt og vis omsorg
Genåbningen efter corona kan åbne for frustrationer og frygt, som har været undertrykt. Derfor skal du som leder lytte åbent og yde omsorg – også overfor dig selv.
Sådan håndterer du kritik fra medarbejderne
Hvordan kan du håndtere kritik på en måde, så medarbejderne tør komme til dig, og så du kan lære af den?
Skal chefen med til mediation mellem medarbejdere?
En leder kan godt deltage i en mediation mellem medarbejdere, varetaget af en ekstern mediator. Hvis mediationenes principper overholdes, giver det gode betingelser for at finde en holdbar løsning.
Kom godt tilbage til arbejdspladsen
Hvordan håndterer I hverdagen med corona på arbejdspladsen? Vores bud er at holde CoronaDialogMøder, der både giver plads til og afgrænser snakken om corona.
Genåbning: Sådan hjælper du dine medarbejdere tilbage på arbejde
Genåbningen sender mange medarbejdere tilbage til arbejdspladsen, selvom corona stadig florerer. Et fast, ugentligt corona-dialogmøde kan være en hjælp.
Skab professionelt samarbejde i partnerstyrede virksomheder
Det kræver en systematisk indsats at opbygge en velfungerende organisation og et professionelt samarbejde i partnerstyrede virksomheder. Men på langt sigt sparer det både tid og kræfter.
Coronaledelse: Udnyt 8 lederkompetencer, du allerede har
Coronakrisen har givet nye og uvante udfordringer for mange ledere. Men mange af de kompetencer, du har brug for, besidder du formentlig allerede. Læs om, hvordan du bringer dem i spil.
Distanceledelse i coronaens tid
At være sendt hjem for at arbejde på ubestemt tid giver usikkerhed og uvished. Den skal lederne tage hånd om som et vigtigt element i distanceledelsen.
Sådan leder man bedst sundhedsvæsenet i en coronatid
Lederne skal agere mere autoritativt, som for nogle ledere kan føles uvant og udansk. Men naturligvis med forståelse for det pres, medarbejderne er ramt af.
Kvinders selvtillid i jobbet vokser med alderen
I begyndelsen af karrieren ligger kvinders selvtillid i lederjobbet lavere end mændenes, men de ender med at overhale deres mandlige kolleger, viser tal.
Sådan skaber ledere rammen for den bedste supervision
Vær helt klar på formålet og sæt tydelige rammer for supervisionen – det er et par af de gode råd, som Søren Braskov giver videre i denne artikel.
Ved dine medarbejdere, hvordan du træffer beslutninger?
Klarhed over og åbenhed om hvordan du beslutter dig, kan afhjælpe mange misforståelser. Bliv klogere på 4 forskellige veje til at træffe beslutninger.
Sådan styrker man samarbejdskraft i organisationer
Et godt organisationsdesign er udgangspunktet – men ikke nok. Intentionerne i designet skal også folde sig ud i samarbejder. Læs her, hvordan Palle Grzona arbejder med at sikre det.
Hvad kærligheden er gjort af
Intimitet, passion og commitment. Det er tre vigtige ingredienser i kærlighed. Men den kan være en svær størrelse. Læs artikel med Asger Neumann.
Opnå balance i dit liv med klare prioriteringer
Bevidste tilvalg giver dig følelsen af, at dit liv hænger ordentligt sammen. Læs om, hvordan du får skabt den livsbalance, der giver mening for dig.
Styrk organisationens strategiske beslutninger gennem organisationsdesignet
En organisations opbygning skal understøtte dens strategi. Læs vores artikel om, hvordan I griber arbejdet an.
Ansætte nyt personale, hvordan?
At få ansat de rette medarbejdere, kræver en professionel tilgang til rekruttering.Få Søren Braskovs input til, hvordan man griber processen an.
Når arvestriden raser, bliver vi som børn igen
Bølgerne kan gå højt, selv i ellers fredelige familier, når arven skal fordeles. Søren Braskov har medvirket i en artikel til Berlingske …
Når kommunikation fremmer samarbejdet
God kommunikation gør mig selv tydelig i verden og anerkender samtidig andres plads. Det fremmer samarbejdet. Og det kan trænes.
Arvens stridigheder
Selv harmoniske familier bliver udfordret, når en arv skal fordeles. Men man kan forberede sig og minimere risikoen for konflikt. Læs artikel i Kristeligt Dagblad med Søren Braskov.
Mens du knokler i din virksomhed – vennerne står ikke bare og venter
Mange ejerledere er “på” hele tiden. Derfor kan det være en brat overgang at foretage et ejer- eller generationsskifte i virksomheden.
Frygten for succes kan være en karrieredræber
De fleste kender til frygten for at få fiasko, men frygten for succes kan være mindst lige så hæmmende. Og det er ikke kun mennesker, der ikke har succes, der frygter den.
Generationsskifte i din virksomhed – økonomi eller psykologi?
Generationsskifte i en familieejet virksomhed sætter familieskabet på prøve. En god dialog kan øge chancerne for at finde en løsning, som alle parter kan acceptere.
Tal med din stressede medarbejder – selvom det er svært
Stress hos en medarbejder belaster både medarbejderen selv og hele afdelingen. Som leder har du ansvaret for trivsel begge steder, og derfor er du nødt til at tage det op, selvom det er svært.
Tre trin til dit personlige ledelsesgrundlag
Har du fået meldt dit personlige ledelsesgrundlag ud – eller er processen druknet i den daglige drift? Her får du tre enkle trin, der kan hjælpe dig på vej.
Mit personlige ledelsesgrundlag
Inden centerchef Ester Fibiger gik i gang med at formulere sit personlige ledelsesgrundlag, havde hun en times coaching med erhvervspsykolog Søren Braskov. Her er en artikel om, hvad der kom ud af det.
Kom godt igennem generationsskiftet
Virksomheden skal overdrages til næste generation – men hvordan finder man en løsning, som er god for både virksomhed og familie?
Gør organisationen klar til fremtidens opgaver
Jeres organisations struktur og arbejdsgange er afgørende for, hvordan I arbejder. Forhold jer derfor jævnligt til, om alt fungerer hensigtsmæssigt i forhold til fremtidens opgaver.
Kærester på jobbet – en svær affære
To forelskede kollegaer kan give problemer og bøvl på jobbet. Vælger du, som leder, at beholde begge medarbejdere, er det vigtigt at sætte forholdet på dagsordenen.
Nyt lederteam med fælles fodslag
Da der kom ny souschef i Børnehuset Østerled i Hedensted, valgte lederteamet at give deres professionelle samarbejde et grundigt eftersyn. De fik hjælp af Pernille Frisch.
Få gode råd til at undgå arvestrid
Søren Braskov, psykolog og professionel konfliktmægler, giver gode råd om, hvordan du undgår, at en arv splitter familien.
Arvesager
Arv, stor eller lille, kan være en bombe i et ellers velfungerende familieliv. Det er måske årsagen til at flere og flere, ifølge tinglysningsretten, vælger at få udarbejdet et skriftligt testamente.
To værktøjer til at strukturere tid og opgaver
Det kan godt betale sig at bruge tid på at planlægge og prioritere sine arbejdsopgaver. Det giver overblik og ro, og så arbejder hjernen bedre.
Da glasburene blev knust
Hos en stor dansk virksomhed var den øverste chefgruppe fastlåste i deres egne glasbure uden at interessere sig for hinanden. Efter et langt forløb med fokus på et bedre samarbejde er disse glasbure nu knust, og samarbejdet fungerer meget bedre.
Tillidsrepræsentanten er en vigtig brik
Der kan være mange grunde til, at en virksomhed kæmper med manglende tillid mellem medarbejdere indbyrdes eller mellem
ledelse og medarbejdere. Men der kan gøres noget ved det.
Hjælp – jeg har overtaget min fars firma, men han bestemmer stadig det hele
Generationsskifte i en virksomhed er en svær ting. Især hvis man selv har bygget firmaet op. Det kræver en god proces at sikre firmaets fremtid og samtidig bevare gode relationer i familien.
Jeg har solgt min virksomhed – men hvad nu med mig?
For ejerlederen er virksomheden ofte hans eller hendes liv og passion. Derfor kræver det grundig forberedelse, nar virksomheden skal overdrages til andre. For hvad stiller ejerlederen nu op med sig selv?
Nogle gange er konfrontation bedre end mediation
Hvis en enkelt medarbejder volder problemer i samarbejdet, hjælper mediation ikke. Så er man nødt til at konfrontere og korrigere personen direkte.
Familie og virksomhed – hvordan klarer I uenigheder?
Særligt to forhold kan bidrage til, at konflikter bliver løst på en udviklende måde i familiedrevne virksomheder. Læs om dem her.
Skab en strategi, der kobler mål og handling
Læs vores bud på, hvordan I udvikler en strategi, der skaber sammenhæng mellem det, I vil nå med virksomheden, og det, I gør for at nå det.
Det vi siger, er det vi gør
Forståelse, engagement og handling er tre trin, der hjælper dig som leder med at navigere i medarbejdernes reaktioner på nye strategiske initiativer og dermed styre både mennesker og processer i mål.
Organisatorisk fleksibilitet giver flere veje til målet
En organisation når bedst sine mål, hvis den kan tilpasse og omstille sig. Vi sætter fokus på seks processer, du som leder kan bruge til at øge organisationens fleksibilitet.
Kend konfliktens væsen, før du løser den
Konflikter skyldes enten problemer med systemet, samarbejdet eller en enkelt person. Effektiv konfliktløsning kræver, at man finder kilden til problemet, og her har lederen et ansvar.
7 råd om trivsel i travlhed
Mange arbejdspladser oplever at skulle præstere mere på kortere tid, og det går let ud over arbejdsglæden. Men som leder kan du gøre meget for at fremme trivsel trods travlheden. Artiklen udpeger syv områder, hvor du kan sætte ind.
Dialog sikrer, at planer bliver til virkelighed
Nye opgaver, projekter eller tiltag løber let ud i sandet. Det er nødvendigt at sikre, at betingelserne er til stede, for at det nye kan blive en succes. Læs om, hvordan man kan bruge Implementeringsdialogen til det.
Sådan motiverer du din medarbejder til nye opgaver
Nye tiltag risikerer at løbe ud i sandet, hvis dine medarbejdere ikke kan se meningen med det nye. Gennem struktureret dialog kan du motivere medarbejderen og skabe de bedste betingelser for forandringen.
Et sundt parforhold har syv ingredienser
Et velfungerende parforhold kan gøre mennesker lykkelige og lette som en fjer, men faktisk kan en partner også betyde noget for vores fysiske helbred.
Giv feedback, som hjernen kan tage imod
Feedback kan berige den enkelte og styrke samarbejdet. Feedback er en kommunikationsform og dermed et værktøj, som kan bruges til at påvirke andres adfærd i en bestemt retning.
Sammenbragte familier oplever større konflikter i arvesager
Arvestridigheder er generelt nogle særdeles vanskelige konflikter at løse, og især de nye familiestrukturer giver udfordringer. Det skyldes blandt andet, at sammenbragte familier ikke har den samme sammenhængskraft, mener eksperter.
Indflydelse skaber engagement – og begrænsning skaber kreativitet
At lede gennem processer kræver modet til at opholde sig i ukendt land, hvor resultatet ikke er givet på forhånd. Men der er to fordele. Du involverer medarbejdere, som ved mere om opgaven end dig selv, og du skaber engagement, fordi de bliver involveret i processen.
Arvesagskonflikter
Det er desværre langt fra unormalt, at vi bliver uvenner med vores familie, når vi skal arve. Faktisk så oplever op mod hver femte arving stridigheder i familien på lige præcis det punkt.
Mundtlig kommunikation og konflikthåndtering
Dette hæfte er udarbejdet til brug for undervisning i emnet/faget ”Mundtlig kommunikation og konflikthåndtering”. Hæftet kan anvendes på forskellige uddannelser, hvor der i undervisningen arbejdes med kommunikation og konflikthåndtering.
Looking for a Symphony
A Sort of Essay with a Perspective on Activity Theories and the Ontology of Psychology: Learning from Danish and Russian Experiences by Jens Mammen & Irina Mironenko.
Arbejdet som frivillig
I arbejdet som frivillig kan man sommetider støde på udfordrende og vanskelige opgaver. Asger Neumann giver tips og tricks til, hvordan supervision kan bruges som redskab til at optimere det frivillige arbejde.
Skræddersyet talentudvikling
Et konsulentfirma har udviklet en model, som tilgodeser og udvikler de enkelte talenters individuelle behov. Her er et godt råd til virksomheder, som bruger tid og penge på talentudviklingsprogrammer.
Kvinden har vundet, og det er din skyld, mand
Kvinderne bestemmer det hele i parforholdet og hjemmet, fordi de tager ansvaret. Danske mænd er frustrerede over, at kvinderne vil bestemme. Og ikke lader os mænd være mænd på egne præmisser.
ACT og organisationer
Bogen går i dybden med metodens mange anvendelsesmuligheder – set med danske behandleres øjne. Antologien introducerer til historien, teorien og metoden bag ACT og opsummerer de danske erfaringer med terapiformen, der har vundet stor international anerkendelse.
Team, samarbejde og konflikthåndtering
Teambuilding, samarbejde og effektivitet i grupper er et område, der igennem en del år har været – og fortsat er – stor opmærksomhed omkring. Interessen skyldes blandt andet, at moderne mennesker er nødt til at kunne arbejde sammen med andre for at nå fælles mål.
Forbandet mange løber fra deres familier i sommerferien
He’s a goner. Sådan tænker mange partnere og børn, når de i ferien kun ser fodsålerne af far – eller mor – der skal ud og passe deres vigtige motion. Mens resten af familien efterlades alene tilbage i timevis.
Den partnerstyrede virksomhed
Det at drive partnerstyret virksomhed skal mere være i medgang end modgang. Succesen skabes ikke med held alene, men hjælpes på vej af omtanke og gode redskaber.
Arv får ofte hadet op i os
At dele boet efter en afdød slægtning kan opløse selv de varmeste følelser blandt søskende. Konflikterne handler sjældent om selve arven, men snarere om fortrængte følelser, der kommer op til overfladen, når arven skal deles. Hvad er retfærdigt – og hvad er rimeligt?
Hvad enhver bør vide om skilsmisser
Skilsmisser er en katastrofe for mindreårige børn. Derfor skal de voksne holde op med at indsylte sig i lystløgne om, at en skilsmisse pr. definition er bedre for lille Søren, frem for at han hører på mor og fars eventuelle skænderier.
Kokke og slagtere skændes mest på jobbet
Restauranter, bagerier og slagterier er de mest konfliktfyldte arbejdspladser. Her oplever hver tredje skænderier hver eneste måned.
Partner Udviklings Samtaler
PUS er for partnerfællesskaber, hvad MUS-samtaler er for ansatte – et redskab til at undersøge trivsel, indbyrdes samarbejde, afstemme forventninger og skabe udvikling i virksomheden.
Dialogisk Værktøj til Undersøgelse af Partnerskabsgrundlag
DUP er HumanActs egen online test og dialogværktøj for læger, der skal indgå partnerskaber. Den giver indsigt i ligheder og forskelle mellem jer, og giver grundlag for at træffe en mere kvalificeret beslutning om partnerskab.
Det nødvendige samarbejde
Om det værdifulde samarbejde og “How to do.”
Mindful i Jakarta
At få perspektiv på den danske virkelighed kan være et meningsfuldt udbytte af at deltage i en psykologkonference på den anden side af jordkloden. Her var det ikke nemt at være mindful.
Min arbejdsplads i det offentlige
Dette kapitel har fokus på den kommunikation, den professionelle har med borgere, brugere, samarbejdspartnere eller andre.
Mindfulness og Acceptbaseret Ledelse
Tilstedeværelse, nærhed, rettidig omhu, synlighed og fleksibilitet anses for vigtige lederdyder. Mange har rigtig meget at lære inden for disse områder.
PUS – Partner Udviklings samtaler
PUS-samtalen giver, som MUS-samtalen, mulighed for at samarbejdet imellem kollegaerne evalueres og de fremadrettede linjer diskuteres. Inden en mere detaljeret gennemgang af PUS-samtalen, vil vi kort introducere faktorer omkring det psykiske arbejdsmiljø og dets betydning.
Mediation under opbrud
En stor amerikansk kongres i efteråret 2010 indikerer bevægelse inden for mediation og konfliktløsning. Endnu er det i for ringe grad en psykologisk disciplin, lyder en øjenvidneberetning.
Det må du undskylde
Om de mange aspekter på ”undskyldningens psykologi” og dens betydning for konfliktmægling.
Partner-udviklings-samtaler (PUS)
PUS afdækker vigtige grundlæggende samarbejds- og forretningsområder – hvor er i enige, hvor er I uenige, og hvor skal I arbejde med at skabe konsensus.
Partnervalg i lægepraksis – kærlighed eller fornuft?
Ved indgåelse af partnerskab er det vigtigt, at være ærlige overfor sig selv og hinanden. DUP undersøger parternes holdninger til vigtige områder.
On Guilt, Reconciliation And Forgiveness
It is a major challenge to any mediator to be confronted with a firm violation of a common agreement or a common understanding. In this article we are explore two sets of circumstances.
Skilsmisse eller dødsfald – hvad er værst?
’Værre end døden’, hedder det med et udtryk, vi normalt ikke tager bogstaveligt. En psykolog er gået anderledes direkte til sammenligningen mellem tab af ægtefælle ved død og skilsmisse.
Om skyld og forsoning
Denne artikel beskæftiger sig med to forhold i mediation: dilemmaer og brud på aftaler.
Skilsmisse kan være værre end døden
Ægtefæller kan komme ud for situationer værre end partnerens død. F.eks en skilsmisse. Det mener i hvert fald psykolog Søren Braskov, Jysk Center for Konfliktløsning i Silkeborg, efter at have hjulpet både efterladte og fraskilte gennem deres store livskriser.
Kærligheden er et trekantsdrama
Valentines Dag giver os en chance for at få fyret op under kærligheden med en ordentlig omgang romantik, stearinlys og middag for to. Men for at kunne dyrke kærligheden skal man også vide, hvad ægte kærlighed er.
Til arvesølvet os skiller
Arv kan ødelægge familier, men konflikterne handler sjældent om selve arven, snarere om fortrængte følelser, der kommer op til overfladen, og hvor arven blot bliver den udløsende faktor.
Når familien arver
Arv giver anledning til stille nag eller frådende skænderier i mange familier. Pludselig slås man om jagttrofæ og det gamle kaffestel, og det går helt galt, når svigerbørnene blander sig.
Når samarbejdet i praksis skranter
Hånden på hjertet: hvis du er medlem af en flerlægepraksis, oplever du forhåbentlig en hel del glæder, men der er jo også problemer, og de kan blive så store, at de kommer i overtal. Que faire?
Hvad er det vi leder efter?
Erfarne som unge ledere oplever, at der stilles store krav til deres evne til at indgå i samspil og skabe spændende, afvekslende og udviklende rammer .
Om ledelse og mediation – psykologiske og etiske refleksioner
Kan lederen optræde som neutral tredje part i en konflikt på arbejdspladsen? Er det lederen eller medarbejderne, der har konflikten? Kan man stadig være en god leder med en mediator som konfliktløser i virksomheden? Hvad hvis det er lederen, det er galt med?
Konflikter er muligheder
Kendetegnende for den moderne mediationsmetode er, at parterne selv finder løsningen. Ingen autoritet skærer igennem og definerer virkeligheden og retfærdigheden for dem. Og den form for konfliktløsning er der en voksende interesse for.