Vi arbejder online på sikrede og krypterede platforme.

Artikler skrevet af HumanAct

du-arbejder-med-mennesker-1

Som leder arbejder du med mennesker – grib det professionelt an

At arbejde med mennesker er et vilkår ved lederjobbet. Det vil gavne både dig selv og dine medarbejdere, hvis du også griber den del af jobbet professionelt an.

DUP-trivsel-og-samarbejde-1

DUP – trivsel og samarbejde i almen praksis

DUP – Trivsel og Samarbejde er et værktøj til at afdække og udvikle trivsel og samarbejde i almen lægepraksis.

du-er-eksponeret-1

Eksponeret og i modvind – bevar den professionelle kommunikation

Som leder bliver du eksponeret og udfordret. Hvis du formår at bevare den professionelle kommunikation, kan du fastholde og måske ligefrem styrke din position.

bevar-din-motivation-1

Bevar din motivation i svære tider

Covid-19 har bragt mange lederes arbejdsliv i en uvant situation, som de ikke kan analysere eller handle sig ud af. Det er brug for at kunne vente, lytte, give tid og observere.

leder står alene ved en tavle

Som leder er du alene – og ikke nødvendigvis ensom

At stå alene er et vilkår i lederjobbet. Ensomheden er en følelse, der griber én. Og det kan du forebygge.

person sidder klar til at skrive noget ned

Klumme: Kære ejerleder, brug din juleferie godt

Brug din juleferie til at restituere og få nyt perspektiv på din virksomhed. Til gavn for både dig selv og dine nære.

Terninger med teksten "leadership"

Stå ved din magt som leder, og få større gennemslagskraft

Magt er et vilkår i ledelse. Erkend den og stå ved den – det øger din gennemslagskraft og mulighed for at udrette noget.

Mødebord

Mangler erhvervspsykologen i din bestyrelse?

En erhvervspsykolog i bestyrelsen kan skabe stor værdi, når virksomheden øjner et generationsskifte.

Kvinde til virtuelt møde

Tag erfaringer fra virtuelle møder med tilbage på arbejdspladsen

Covid-19 tidens virtuelle møder har for mange været meget effektive. Tag de positive erfaringer med tilbage til arbejdspladsen.

To personer giver hånd

Skal chefen med til mediation mellem medarbejdere?

En leder kan godt deltage i en mediation mellem medarbejdere, varetaget af en ekstern mediator. Hvis mediationenes principper overholdes, giver det gode betingelser for at finde en holdbar løsning.

foto af moedelokale

Kom godt tilbage til arbejdspladsen

Hvordan håndterer I hverdagen med corona på arbejdspladsen? Vores bud er at holde CoronaDialogMøder, der både giver plads til og afgrænser snakken om corona.

professionelt-partnerskab1

Skab professionelt samarbejde i partnerstyrede virksomheder

Det kræver en systematisk indsats at opbygge en velfungerende organisation og et professionelt samarbejde i partnerstyrede virksomheder. Men på langt sigt sparer det både tid og kræfter.

corona1

Coronaledelse: Udnyt 8 lederkompetencer, du allerede har

Coronakrisen har givet nye og uvante udfordringer for mange ledere. Men mange af de kompetencer, du har brug for, besidder du formentlig allerede. Læs om, hvordan du bringer dem i spil.

ledelse-i-coronatid

Sådan leder man bedst sundhedsvæsenet i en coronatid

Lederne skal agere mere autoritativt, som for nogle ledere kan føles uvant og udansk. Men naturligvis med forståelse for det pres, medarbejderne er ramt af.

beslutninger1

Ved dine medarbejdere, hvordan du træffer beslutninger?

Klarhed over og åbenhed om hvordan du beslutter dig, kan afhjælpe mange misforståelser. Bliv klogere på 4 forskellige veje til at træffe beslutninger.

odesign-samarbejdskraft1

Sådan styrker man samarbejdskraft i organisationer

Et godt organisationsdesign er udgangspunktet – men ikke nok. Intentionerne i designet skal også folde sig ud i samarbejder. Læs her, hvordan Palle Grzona arbejder med at sikre det.

organisationsdesign-pf1

Styrk organisationens strategiske beslutninger gennem organisationsdesignet

En organisations opbygning skal understøtte dens strategi. Læs vores artikel om, hvordan I griber arbejdet an.

ansaette-nyt-personale1

Ansætte nyt personale, hvordan?

At få ansat de rette medarbejdere, kræver en professionel tilgang til rekruttering.Få Søren Braskovs input til, hvordan man griber processen an.

Person holder oplæg for en gruppe mennesker. De sidder med hver sin computer.

Når kommunikation fremmer samarbejdet

God kommunikation gør mig selv tydelig i verden og anerkender samtidig andres plads. Det fremmer samarbejdet. Og det kan trænes.

Generationsskifte

Generationsskifte i din virksomhed – økonomi eller psykologi?

Generationsskifte i en familieejet virksomhed sætter familieskabet på prøve. En god dialog kan øge chancerne for at finde en løsning, som alle parter kan acceptere.

Tal-med-din-stressede-medarbjeder

Tal med din stressede medarbejder – selvom det er svært

Stress hos en medarbejder belaster både medarbejderen selv og hele afdelingen. Som leder har du ansvaret for trivsel begge steder, og derfor er du nødt til at tage det op, selvom det er svært.

Tre-trin2

Tre trin til dit personlige ledelsesgrundlag

Har du fået meldt dit personlige ledelsesgrundlag ud – eller er processen druknet i den daglige drift? Her får du tre enkle trin, der kan hjælpe dig på vej.

Kom-godt-igennem

Kom godt igennem generationsskiftet

Virksomheden skal overdrages til næste generation – men hvordan finder man en løsning, som er god for både virksomhed og familie?

Gør-organisationen-klar-til-fremtiden

Gør organisationen klar til fremtidens opgaver

Jeres organisations struktur og arbejdsgange er afgørende for, hvordan I arbejder. Forhold jer derfor jævnligt til, om alt fungerer hensigtsmæssigt i forhold til fremtidens opgaver.

Kærester-på-jobbet

Kærester på jobbet – en svær affære

To forelskede kollegaer kan give problemer og bøvl på jobbet. Vælger du, som leder, at beholde begge medarbejdere, er det vigtigt at sætte forholdet på dagsordenen.

To-værktøjer-til-at-strukturere

To værktøjer til at strukturere tid og opgaver

Det kan godt betale sig at bruge tid på at planlægge og prioritere sine arbejdsopgaver. Det giver overblik og ro, og så arbejder hjernen bedre.

Hjælp...

Hjælp – jeg har overtaget min fars firma, men han bestemmer stadig det hele

Generationsskifte i en virksomhed er en svær ting. Især hvis man selv har bygget firmaet op. Det kræver en god proces at sikre firmaets fremtid og samtidig bevare gode relationer i familien.

jeg-har-solgt-min-virksomhed

Jeg har solgt min virksomhed – men hvad nu med mig?

For ejerlederen er virksomheden ofte hans eller hendes liv og passion. Derfor kræver det grundig forberedelse, nar virksomheden skal overdrages til andre. For hvad stiller ejerlederen nu op med sig selv?

Konfrontation-er-bedre-end-meditation

Nogle gange er konfrontation bedre end mediation

Hvis en enkelt medarbejder volder problemer i samarbejdet, hjælper mediation ikke. Så er man nødt til at konfrontere og korrigere personen direkte.

Strategi-orangefilter

Skab en strategi, der kobler mål og handling

Læs vores bud på, hvordan I udvikler en strategi, der skaber sammenhæng mellem det, I vil nå med virksomheden, og det, I gør for at nå det.

sprint1

Det vi siger, er det vi gør

Forståelse, engagement og handling er tre trin, der hjælper dig som leder med at navigere i medarbejdernes reaktioner på nye strategiske initiativer og dermed styre både mennesker og processer i mål.

tavle-organisation1

Organisatorisk fleksibilitet giver flere veje til målet

En organisation når bedst sine mål, hvis den kan tilpasse og omstille sig. Vi sætter fokus på seks processer, du som leder kan bruge til at øge organisationens fleksibilitet.

tuscher1

Kend konfliktens væsen, før du løser den

Konflikter skyldes enten problemer med systemet, samarbejdet eller en enkelt person. Effektiv konfliktløsning kræver, at man finder kilden til problemet, og her har lederen et ansvar.

post-it-og-tavle1

7 råd om trivsel i travlhed

Mange arbejdspladser oplever at skulle præstere mere på kortere tid, og det går let ud over arbejdsglæden. Men som leder kan du gøre meget for at fremme trivsel trods travlheden. Artiklen udpeger syv områder, hvor du kan sætte ind.

planer-og-dialog1

Dialog sikrer, at planer bliver til virkelighed

Nye opgaver, projekter eller tiltag løber let ud i sandet. Det er nødvendigt at sikre, at betingelserne er til stede, for at det nye kan blive en succes. Læs om, hvordan man kan bruge Implementeringsdialogen til det.

motivation-medarbejder1

Sådan motiverer du din medarbejder til nye opgaver

Nye tiltag risikerer at løbe ud i sandet, hvis dine medarbejdere ikke kan se meningen med det nye. Gennem struktureret dialog kan du motivere medarbejderen og skabe de bedste betingelser for forandringen.

dialog-samarbejde1

Giv feedback, som hjernen kan tage imod

Feedback kan berige den enkelte og styrke samarbejdet. Feedback er en kommunikationsform og dermed et værktøj, som kan bruges til at påvirke andres adfærd i en bestemt retning.

kommunikation1

Mundtlig kommunikation og konflikthåndtering

Dette hæfte er udarbejdet til brug for undervisning i emnet/faget ”Mundtlig kommunikation og konflikthåndtering”. Hæftet kan anvendes på forskellige uddannelser, hvor der i undervisningen arbejdes med kommunikation og konflikthåndtering.

grafik med teksten "artikel"

Looking for a Symphony

A Sort of Essay with a Perspective on Activity Theories and the Ontology of Psychology: Learning from Danish and Russian Experiences by Jens Mammen & Irina Mironenko.

kvinde-har-vundet1

Kvinden har vundet, og det er din skyld, mand

Kvinderne bestemmer det hele i parforholdet og hjemmet, fordi de tager ansvaret. Danske mænd er frustrerede over, at kvinderne vil bestemme. Og ikke lader os mænd være mænd på egne præmisser.

team

Team, samarbejde og konflikthåndtering

Teambuilding, samarbejde og effektivitet i grupper er et område, der igennem en del år har været – og fortsat er – stor opmærksomhed omkring. Interessen skyldes blandt andet, at moderne mennesker er nødt til at kunne arbejde sammen med andre for at nå fælles mål.

gruppe1

Den partnerstyrede virksomhed

Det at drive partnerstyret virksomhed skal mere være i medgang end modgang. Succesen skabes ikke med held alene, men hjælpes på vej af omtanke og gode redskaber.

post-it1

Det nødvendige samarbejde

Om det værdifulde samarbejde og “How to do.”

jakarta1

Mindful i Jakarta

At få perspektiv på den danske virkelighed kan være et meningsfuldt udbytte af at deltage i en psykologkonference på den anden side af jordkloden. Her var det ikke nemt at være mindful.

arbejdsplads1

Min arbejdsplads i det offentlige

Dette kapitel har fokus på den kommunikation, den professionelle har med borgere, brugere, samarbejdspartnere eller andre.

mindfulness1

Mindfulness og Acceptbaseret Ledelse

Tilstedeværelse, nærhed, rettidig omhu, synlighed og fleksibilitet anses for vigtige lederdyder. Mange har rigtig meget at lære inden for disse områder.

travlhed1

PUS – Partner Udviklings samtaler

PUS-samtalen giver, som MUS-samtalen, mulighed for at samarbejdet imellem kollegaerne evalueres og de fremadrettede linjer diskuteres. Inden en mere detaljeret gennemgang af PUS-samtalen, vil vi kort introducere faktorer omkring det psykiske arbejdsmiljø og dets betydning.

pile-forskellig-vej1

Mediation under opbrud

En stor amerikansk kongres i efteråret 2010 indikerer bevægelse inden for mediation og konfliktløsning. Endnu er det i for ringe grad en psykologisk disciplin, lyder en øjenvidneberetning.

foto af fremstrakt hånd

Det må du undskylde

Om de mange aspekter på ”undskyldningens psykologi” og dens betydning for konfliktmægling.

IMG_0968

Partner-udviklings-samtaler (PUS)

PUS afdækker vigtige grundlæggende samarbejds- og forretningsområder – hvor er i enige, hvor er I uenige, og hvor skal I arbejde med at skabe konsensus.

team hilser på ny kollega

Partnervalg i lægepraksis – kærlighed eller fornuft?

Ved indgåelse af partnerskab er det vigtigt, at være ærlige overfor sig selv og hinanden. DUP undersøger parternes holdninger til vigtige områder.

mennesker underskriver en kontrakt

On Guilt, Reconciliation And Forgiveness

It is a major challenge to any mediator to be confronted with a firm violation of a common agreement or a common understanding. In this article we are explore two sets of circumstances.

ødelagt-hjerte1

Skilsmisse eller dødsfald – hvad er værst?

’Værre end døden’, hedder det med et udtryk, vi normalt ikke tager bogstaveligt. En psykolog er gået anderledes direkte til sammenligningen mellem tab af ægtefælle ved død og skilsmisse.

hammer1

Om skyld og forsoning

Denne artikel beskæftiger sig med to forhold i mediation: dilemmaer og brud på aftaler.

stetoskop1

Når samarbejdet i praksis skranter

Hånden på hjertet: hvis du er medlem af en flerlægepraksis, oplever du forhåbentlig en hel del glæder, men der er jo også problemer, og de kan blive så store, at de kommer i overtal. Que faire?

skak-strategi1

Hvad er det vi leder efter?

Erfarne
 som
 unge 
ledere oplever, 
at 
der 
stilles
 store 
krav 
til
 deres 
evne 
til 
at 
indgå 
i 
samspil 
og 
skabe
 spændende,
 afvekslende
 og 
udviklende 
rammer
.

kontor1

Om ledelse og mediation – psykologiske og etiske refleksioner

Kan lederen optræde som neutral tredje part i en konflikt på arbejdspladsen? Er det lederen eller medarbejderne, der har konflikten? Kan man stadig være en god leder med en mediator som konfliktløser i virksomheden? Hvad hvis det er lederen, det er galt med?

Loading blog posts...