Klumme: Vores læger brænder ud – men lokale ændringer kan løse en del af udfordringen
Et stigende antal praktiserende læger er så udbrændte, at det har store konsekvenser for dem selv, deres medarbejdere og klinikkens patienter.
Et stigende antal praktiserende læger er så udbrændte, at det har store konsekvenser for dem selv, deres medarbejdere og klinikkens patienter.
Præsentation af tilgivelses- og forsoningsmodel som psykologisk redskab.
Autorisationskvadranten er et psykologisk hjælpeværktøj, som alle i organisationen kan bruge til at styrke deres kommunikation.
Her får du fem råd, som forebygger konflikter og øger chancerne for, at I får noget konstruktivt ud af jeres uenigheder.
Ledelsen kan sætte medarbejderne fri til at udfolde sig, få samarbejdet til at gro og nå organisationens mål. Men det kræver, at de skaber gode rammer for det.
Jeres organisations design skal passe til dens opgaver og markedssituation. Læs vores gode råd til, hvordan I sikrer, at designet følger med udviklingen.
Generationsskifte i familiefirmaer rummer mange psykologiske udfordringer og dilemmaer. Læs syv gode råd til, hvordan I håndterer processen.
At være eksponeret er et vilkår som leder, og en rolle, du bliver nødt til at tage på dig – men rollen kan trænes.
Som leder kan du ikke dele alting med kollegerne som tidligere, og du står med ansvaret. Du står alene. Læs mere i klummen her.
Som leder er din vigtigste opgave at få dine medarbejdere til at lykkes med deres opgaver og med virksomhedens mål.
Som leder er du underlagt en række vilkår. Et af dem er, at du har magt. Læs mere i Søren Braskovs klumme.
Kulturen på arbejdspladsen skal helst adskille sig fra kulturen i familien. Læs om fire guidelines, der sætter jeres arbejdskultur under lup.
At arbejde med mennesker er et vilkår ved lederjobbet. Det vil gavne både dig selv og dine medarbejdere, hvis du også griber den del af jobbet professionelt an.
DUP – Trivsel og Samarbejde er et værktøj til at afdække og udvikle trivsel og samarbejde i almen lægepraksis.
Som leder bliver du eksponeret og udfordret. Hvis du formår at bevare den professionelle kommunikation, kan du fastholde og måske ligefrem styrke din position.
Covid-19 har bragt mange lederes arbejdsliv i en uvant situation, som de ikke kan analysere eller handle sig ud af. Det er brug for at kunne vente, lytte, give tid og observere.
At stå alene er et vilkår i lederjobbet. Ensomheden er en følelse, der griber én. Og det kan du forebygge.
Brug din juleferie til at restituere og få nyt perspektiv på din virksomhed. Til gavn for både dig selv og dine nære.
Magt er et vilkår i ledelse. Erkend den og stå ved den – det øger din gennemslagskraft og mulighed for at udrette noget.
En erhvervspsykolog i bestyrelsen kan skabe stor værdi, når virksomheden øjner et generationsskifte.
Covid-19 tidens virtuelle møder har for mange været meget effektive. Tag de positive erfaringer med tilbage til arbejdspladsen.
En leder kan godt deltage i en mediation mellem medarbejdere, varetaget af en ekstern mediator. Hvis mediationenes principper overholdes, giver det gode betingelser for at finde en holdbar løsning.
Hvordan håndterer I hverdagen med corona på arbejdspladsen? Vores bud er at holde CoronaDialogMøder, der både giver plads til og afgrænser snakken om corona.
Det kræver en systematisk indsats at opbygge en velfungerende organisation og et professionelt samarbejde i partnerstyrede virksomheder. Men på langt sigt sparer det både tid og kræfter.
Coronakrisen har givet nye og uvante udfordringer for mange ledere. Men mange af de kompetencer, du har brug for, besidder du formentlig allerede. Læs om, hvordan du bringer dem i spil.
Lederne skal agere mere autoritativt, som for nogle ledere kan føles uvant og udansk. Men naturligvis med forståelse for det pres, medarbejderne er ramt af.
Klarhed over og åbenhed om hvordan du beslutter dig, kan afhjælpe mange misforståelser. Bliv klogere på 4 forskellige veje til at træffe beslutninger.
Et godt organisationsdesign er udgangspunktet – men ikke nok. Intentionerne i designet skal også folde sig ud i samarbejder. Læs her, hvordan Palle Grzona arbejder med at sikre det.
En organisations opbygning skal understøtte dens strategi. Læs vores artikel om, hvordan I griber arbejdet an.
At få ansat de rette medarbejdere, kræver en professionel tilgang til rekruttering.Få Søren Braskovs input til, hvordan man griber processen an.
God kommunikation gør mig selv tydelig i verden og anerkender samtidig andres plads. Det fremmer samarbejdet. Og det kan trænes.
Generationsskifte i en familieejet virksomhed sætter familieskabet på prøve. En god dialog kan øge chancerne for at finde en løsning, som alle parter kan acceptere.
Stress hos en medarbejder belaster både medarbejderen selv og hele afdelingen. Som leder har du ansvaret for trivsel begge steder, og derfor er du nødt til at tage det op, selvom det er svært.
Har du fået meldt dit personlige ledelsesgrundlag ud – eller er processen druknet i den daglige drift? Her får du tre enkle trin, der kan hjælpe dig på vej.
Virksomheden skal overdrages til næste generation – men hvordan finder man en løsning, som er god for både virksomhed og familie?
Jeres organisations struktur og arbejdsgange er afgørende for, hvordan I arbejder. Forhold jer derfor jævnligt til, om alt fungerer hensigtsmæssigt i forhold til fremtidens opgaver.
To forelskede kollegaer kan give problemer og bøvl på jobbet. Vælger du, som leder, at beholde begge medarbejdere, er det vigtigt at sætte forholdet på dagsordenen.
Det kan godt betale sig at bruge tid på at planlægge og prioritere sine arbejdsopgaver. Det giver overblik og ro, og så arbejder hjernen bedre.
Generationsskifte i en virksomhed er en svær ting. Især hvis man selv har bygget firmaet op. Det kræver en god proces at sikre firmaets fremtid og samtidig bevare gode relationer i familien.
For ejerlederen er virksomheden ofte hans eller hendes liv og passion. Derfor kræver det grundig forberedelse, nar virksomheden skal overdrages til andre. For hvad stiller ejerlederen nu op med sig selv?
Hvis en enkelt medarbejder volder problemer i samarbejdet, hjælper mediation ikke. Så er man nødt til at konfrontere og korrigere personen direkte.
Læs vores bud på, hvordan I udvikler en strategi, der skaber sammenhæng mellem det, I vil nå med virksomheden, og det, I gør for at nå det.
Forståelse, engagement og handling er tre trin, der hjælper dig som leder med at navigere i medarbejdernes reaktioner på nye strategiske initiativer og dermed styre både mennesker og processer i mål.
En organisation når bedst sine mål, hvis den kan tilpasse og omstille sig. Vi sætter fokus på seks processer, du som leder kan bruge til at øge organisationens fleksibilitet.
Konflikter skyldes enten problemer med systemet, samarbejdet eller en enkelt person. Effektiv konfliktløsning kræver, at man finder kilden til problemet, og her har lederen et ansvar.
Mange arbejdspladser oplever at skulle præstere mere på kortere tid, og det går let ud over arbejdsglæden. Men som leder kan du gøre meget for at fremme trivsel trods travlheden. Artiklen udpeger syv områder, hvor du kan sætte ind.
Nye opgaver, projekter eller tiltag løber let ud i sandet. Det er nødvendigt at sikre, at betingelserne er til stede, for at det nye kan blive en succes. Læs om, hvordan man kan bruge Implementeringsdialogen til det.
Nye tiltag risikerer at løbe ud i sandet, hvis dine medarbejdere ikke kan se meningen med det nye. Gennem struktureret dialog kan du motivere medarbejderen og skabe de bedste betingelser for forandringen.
Feedback kan berige den enkelte og styrke samarbejdet. Feedback er en kommunikationsform og dermed et værktøj, som kan bruges til at påvirke andres adfærd i en bestemt retning.
Dette hæfte er udarbejdet til brug for undervisning i emnet/faget ”Mundtlig kommunikation og konflikthåndtering”. Hæftet kan anvendes på forskellige uddannelser, hvor der i undervisningen arbejdes med kommunikation og konflikthåndtering.
A Sort of Essay with a Perspective on Activity Theories and the Ontology of Psychology: Learning from Danish and Russian Experiences by Jens Mammen & Irina Mironenko.
Kvinderne bestemmer det hele i parforholdet og hjemmet, fordi de tager ansvaret. Danske mænd er frustrerede over, at kvinderne vil bestemme. Og ikke lader os mænd være mænd på egne præmisser.
Teambuilding, samarbejde og effektivitet i grupper er et område, der igennem en del år har været – og fortsat er – stor opmærksomhed omkring. Interessen skyldes blandt andet, at moderne mennesker er nødt til at kunne arbejde sammen med andre for at nå fælles mål.
Det at drive partnerstyret virksomhed skal mere være i medgang end modgang. Succesen skabes ikke med held alene, men hjælpes på vej af omtanke og gode redskaber.
Om det værdifulde samarbejde og “How to do.”
At få perspektiv på den danske virkelighed kan være et meningsfuldt udbytte af at deltage i en psykologkonference på den anden side af jordkloden. Her var det ikke nemt at være mindful.
Dette kapitel har fokus på den kommunikation, den professionelle har med borgere, brugere, samarbejdspartnere eller andre.
Tilstedeværelse, nærhed, rettidig omhu, synlighed og fleksibilitet anses for vigtige lederdyder. Mange har rigtig meget at lære inden for disse områder.
PUS-samtalen giver, som MUS-samtalen, mulighed for at samarbejdet imellem kollegaerne evalueres og de fremadrettede linjer diskuteres. Inden en mere detaljeret gennemgang af PUS-samtalen, vil vi kort introducere faktorer omkring det psykiske arbejdsmiljø og dets betydning.
En stor amerikansk kongres i efteråret 2010 indikerer bevægelse inden for mediation og konfliktløsning. Endnu er det i for ringe grad en psykologisk disciplin, lyder en øjenvidneberetning.
Om de mange aspekter på ”undskyldningens psykologi” og dens betydning for konfliktmægling.
PUS afdækker vigtige grundlæggende samarbejds- og forretningsområder – hvor er i enige, hvor er I uenige, og hvor skal I arbejde med at skabe konsensus.
Ved indgåelse af partnerskab er det vigtigt, at være ærlige overfor sig selv og hinanden. DUP undersøger parternes holdninger til vigtige områder.
It is a major challenge to any mediator to be confronted with a firm violation of a common agreement or a common understanding. In this article we are explore two sets of circumstances.
’Værre end døden’, hedder det med et udtryk, vi normalt ikke tager bogstaveligt. En psykolog er gået anderledes direkte til sammenligningen mellem tab af ægtefælle ved død og skilsmisse.
Denne artikel beskæftiger sig med to forhold i mediation: dilemmaer og brud på aftaler.
Hånden på hjertet: hvis du er medlem af en flerlægepraksis, oplever du forhåbentlig en hel del glæder, men der er jo også problemer, og de kan blive så store, at de kommer i overtal. Que faire?
Erfarne som unge ledere oplever, at der stilles store krav til deres evne til at indgå i samspil og skabe spændende, afvekslende og udviklende rammer .
Kan lederen optræde som neutral tredje part i en konflikt på arbejdspladsen? Er det lederen eller medarbejderne, der har konflikten? Kan man stadig være en god leder med en mediator som konfliktløser i virksomheden? Hvad hvis det er lederen, det er galt med?